Trivselregler
Vår värdegrund ligger till grund för våra trivselregler.
Våra trivselregler finns för att alla elever ska få en trygg och säker miljö på skolan.
Våra trivselregler
Vår värdegrundshand ligger till grund för våra trivselregler. Handens fem fingrar representerar begreppen; trygghet, språk, rutiner, respet och ansvar.
Trygghet:
- Vi bemöter varandra på ett trevligt sätt.
- Vi hjälper varandra.
- Vid konflikter tar vi hjälp av vuxna.
- Vi låter andra vara ifred på toaletten.
- Vi följer omklädningsrummens regler.
Språk:
- Vi använder “bästa språket” när vi pratar med både barn och vuxna.
- Vi använder låg röst när vi pratar med varandra.
- I matsalen får vi prata med normal röst när vi sitter ner, men är tysta när vi står eller går.
- Vi använder uppmuntrande ord och trevlig ton till både barn och vuxna.
Rutiner:
- Vi passar tider.
- Vi lämnar in mobiltelefoner på morgonen.
- Vi går inomhus.
- Vi går i led till matsalen.
- Vi väntar på vår tur.
- Vi låter cyklar, sparkcyklar och liknande stå i cykelställen under skol och fritidstid.
- Vi går ut när det är rast.
- Vi följer scheman och regler på skolgården.
- Vi följer regler i lekar och aktiviteter.
Respekt:
- Vi respekterar varandras olikheter.
- Vi visar hänsyn mot både barn och vuxna.
- Vi respekterar ett “Nej” (stopp).
- Vi lyssnar på den som pratar.
- Vi bidrar till arbetsro.
Ansvar:
- Vi lånar och lämnar tillbaka material från boden.
- Vi är rädda om skolan och dess material.
- Vi stannar kvar inom skolans område under hela skoldagen.
- Vi följer våra klassrumsregler.
- Vi tar ansvar för vårt eget lärande.
- Vi leker gärna i snön, men kastar inga snöbollar.
- Vi tar ansvar för våra misstag.
Senast uppdaterad: 1 september 2025