Vision och värdegrund

Alla barn kan lyckas men på olika sätt! Det är grunden för Måsöskolans förhållningssätt. Vi arbetar aktivt med vår värdegrund och använder beprövade metoder för problemlösning.

Vår Vision

Genom samarbete, gemenskap och ett inlyssnande förhållningssätt skapar vi förutsättningar för alla att lyckas!

Vår värdegrundshand

Vi arbetar utifrån vår Värdegrundshand med fem fingrar och fem viktiga ord:

• Respekt
  • Ansvar
  • Trygghet
  • Språk
  • Rutiner

Metod för problemlösning

CPS står för Collaborative and Proactive Solutions och är en metodik för att arbeta med elever som på olika sätt har svårt att möta en del av de förväntningar som skolvardagen ställer på dem.

Grundtanken är att alla barn vill göra rätt, om de bara kan och vet hur. Det är ett föhållningssätt som vi på Måsöskolan tror på och arbetar efter.

En utgångspunkt i CPS är att eleven i stunden saknar de färdigheter som behövs för att uppfylla kraven i situationen. Vi behöver därför förstå vad som blir svårt för eleven–elevens synpunkt, för att sedan problemlösa på ett sätt som tillgodoser både elev och vuxen.

Vi har tio självständiga Cps-utövare och två CPS-coacher som leder arbetet med att utveckla kollegornas arbete med CPS-samtal. En förstelärare samordnar skolans arbete med Cps.